Subscribe

RSS Feed (xml)



Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Wednesday, December 12, 2007

::FERRARI, PIERRE CARDIN DI DARUL TAQWA:: ( Bahagian 1 )



Digosok-gosoknya lagi matanya.Dia seakan-akan tidak percaya dengan apa yang dilihatnya. Apakah aku kembali ke zaman unta? Ke zaman kolot dan purba? Begitulah detik hatinya. Dikesat hidungnya yang berair dengan kertas tisu. Kertas itu kemudiannya dicampakkan ke tepi jalan.

“Assalamualaikum pak cik…tolong kutip kertas tu. Nanti pak cik rugi di akhirat. Kebersihan itu sebahagian daripada iman.” Bunyi suara di belakangnya. Dia bingkas berpaling. Siapa yang berani tegur tadi? Aku Datuk Dr. Johar, orang besar di negara ini.

“Pak cik, biarlah saya tolong kutip, sebelum Penguatkuasa Iman dan Islam datang, nanti didendanya pak cik,” kata budak kecil dengan berpakaian putih dengan serban berlilit di kepala.

Datuk Dr. Johar membetulkan tali lehernya. Ah, kalau dia datang biar aku sogok dengan duit. Siapa yang tak kelabu mata tengok duit merah dan biru berlapis-lapis. Namun Datuk Dr. Johar terus hairan. Bangunan pencakar langit dengan wajah pembangunan yang sofistikated. Ada helikopter bersimpang siur bergerak di udara. Railbus bercerah di sana sini. `Bullet Train’ meluncur bagaikan panah dilepaskan dari busarnya. Kesibukan yang layak dipikul oleh manusia-manusia moden. Namun peliknya, pakaian mereka, tingkah laku mereka…ah, di mana aku sekarang ini, gerutu hati Datuk Johar.

“Hoi budak, aku di mana sekarang?” soalnya kepada budak yang menegurnya tadi. Budak itu tersenyum. Mukanya cerah dan indah. Tenang dan bersuara lunak. Apakah ini Aladdin, budak arab dengan lampu ajaibnya. Teka-teki itu terus menerjah kepala dan kotak fikirannya.

Budak itu membuka mulut hendak menjawab. Belum sempat, tiba-tiba datang sebuah kereta jenis Ferrari merah dan bercahaya. Keluar dua orang lelaki dengan berpakaian yang hebat dan segak. Jubah mereka berwarna hitam berjalur biru.

“Assalamualaikum…maaf, kami terpaksa saman pakcik. Kesalahan membuang sampah ini sudah belasan tahun tidak berlaku di Darul Taqwa. Kami terpaksa menyaman pak cik. Kebersihan itu lambang iman. Negara ini menitik beratkan iman. Pak cik disaman 30 kali subhanallah, 30 kali astaghfirullah dan selawat 100 kali,” kata pegawai penguatkuasa itu dengan berhemah dan lembut.
bersambung...

No comments: